Facebook

Iedereen kent Facebook. Facebook is het grootste platform ter wereld. Alleen in Nederland hebben ze al 10.400.000 gebruikers. Facebook werd in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg. Facebook heeft 2,27 miljard maandelijkse gebruikers wereldwijd. Dit aantal is natuurlijk enorm. Daarom kun je ook erg goed reclame maken met Facebook. Dit wordt ook wel social media marketing genoemd. Als je als bedrijf via Facebook wil gaan adverteren dan kan dit op twee verschillende manieren. Je kan het zelf doen of je kan Facebook uitbesteden. Wanneer je als bedrijf zelf de social media oppakt zal hier erg veel tijd in gaan zitten en het zal waarschijnlijk ook niet optimaal gaan door gebrek aan kennis. Wanneer je dit laat uitbesteden heb je hier geen last van en het neemt ook nog eens zorgen weg.

Facebook organisch

Je hebt twee manieren hoe je social media marketing kunt aanpakken. Je kan het een beetje zien zoals SEO en SEA. Een organische gratis manier en de betaalde manier. Als je op de organische manier wilt werken dan zal je veel content moeten maken en plaatsen. Hier zal veel tijd in gaan zitten. Wat je vaak ziet bij bedrijven die het zelf gaan doen dat het de eerste paar weken misschien wel maanden goed gaat maar daarna verslapt het. Ze zijn niet consistent omdat de inspiratie opraakt of ze geen tijd meer hebben. Een goede optie is dan Facebook uitbesteden.

Facebook adverteren

De tweede manier is om te adverteren via Facebook. Via Facebook kan je erg specifiek adverteren. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je wilt een advertentie maken. Stel je voor dat je FC Twente voetbalshirts verkoopt. Als er een account is dat veel gericht is op voetbal dan zou je zou je deze advertentie alleen kunnen laten zien aan de volgers van dit account. Maar omdat je FC Twente shirts verkoopt wil je dit natuurlijk alleen in de regio Twente verkopen. In Amsterdam willen ze deze shirts waarschijnlijk niet, ook dit kan je dan instellen.